چطور رزومه بنویسیم؟ – تجربه‌نگاری‌هایی در باب استخدام (۱)

اگر همین عنوان وبلاگ رو توی گوگل سرچ کنید، با  صدها مطلب مختلف و مفصل مواجه می‌شید که آدم‌های مختلف و گاها مرتبط‌تر از من به حوزه‌ی منابع انسانی درباره‌ی این موضوع نوشتند. اگر هم انگلیسی سرچ کنید، اوضاع خیلی بهتره و می‌تونید پیشنهادهایی برای شیوه‌ی نگارش رزومه در حوزه‌ی تخصصی کاری خودتون پیدا کنید. اینو گفتم که بگم اگر یکی دلش بخواد که رزومه‌ی خوب بنویسه، یا یک قدم عقب‌تر، اگر یکی بدونه که «باید» برای استخدام شدن رزومه‌ی خوب بنویسه، سازوکارش رو خیلی راحت و آسون می‌تونه یاد بگیره. با این توصیف، چی شد که درباره‌ی موضوعی که هزاتا محتوا درباره‌ش هست نوشتم؟


این روزها و به واسطه‌ی شرایط خاص اقتصادی که تاثیر مستقیمی روی بازار کار گذاشته،‌ خیلی از دوستای حرفه‌ای و تازه‌کار من دنبال جابجایی یا پیدا کردن فرصت تازه هستند. از طرفی،‌ برای دو-سه تا مجموعه درگیر جذب نیرو هستم و تلاقی این دو با هم، یک تجربه‌ی ناخوشایند قدیمی رو برای بار چندم برام زنده کرد: رزومه‌های بد و اشتباه!

به عنوان کسی که رزومه زیاد خونده، مصاحبه‌های مختلفی داشته و یکی از نفرات تصمیم‌گیرنده برای جذب یا عدم جذب نیرو بوده، برآیند تجربه‌ی این چندساله‌مو در این فرایند نوشتم که امیدوارم به کارتون بیاد. قبل از خوندن این نکات هفتگانه، لطفا به دو موضوع توجه کنید:

  • تجربه‌‌ی من محدود به جذب نیرو در حوزه‌های بازاریابی و فروش، محتوا و روابط عمومی و گاها نیروهای اداری و دفتری بوده. احتمال می‌دم همه‌ی آنچه خواهم گفت برای گروه‌های شغلی دیگه مثل فنی یا مالی یا حقوقی کارکرد نداشته باشه.
  • هرچند دو-سه واحد و در قالب آکادمیک منابع انسانی خوندم، اما دانش و تجربه‌ی مستقیمی در این حوزه ندارم. به عنوان یکی از حداقل دو مصاحبه کننده (در کنار مدیر یا مسئول منابع انسانی) تجریات من، از ساید ارزیاب تخصصی قابل توجهه. اما حقیقت اینه که عموما، نظر ارزیاب فنی به ارزیاب منابع انسانی ارجحه، پس مهمه 🙂

حتی در شیوه‌های جذب سنتی که معمولا یکی، دیگری رو معرفی می‌کنه یا یک آشنایی قبلی بین طرفین استخدام کننده-استخدام شونده وجود داره، اولین ارتباط کارفرما با شما از طریق رزومه و توئمان پروفایل لینکدینتون ایجاد میشه. پس اولین نکته اینکه اگر توی لینکدین پروفایل ندارید، همین حالا دست بکار بشید. چندتا پروفایل تو فیلد خودتون ببینید و و اکانت‌تون رو هوا کنید. بهتون قول میدم که زیر نیم ساعت زمان می‌بره 🙂 نیما یه پست مبسوط درباره‌ی لیندیکن و آدابش نوشته که شاید خوندنش به دردتون بخوره.

  1. محتوا: از نظر من رزومه‌ی استاندار فقط ۴ تا بخش داره: سابقه‌ی کاری، سابقه‌ی تحصیلی، مهارت‌ها و توانایی‌ها، و اطلاعات فردی. هرچیزی جز این به درد نمی‌خوره و توئمان، هر کدوم از این‌ها هم که نباشه رزومه رو از وجاهت می‌ندازه. ممکنه برای پوزیشنی خاص، درخواست اطلاعات بیشتری از شما بشه که اون بحثش جداست (که معمولا هم در مرحله‌ی اول درخواست نمیشه) بخش زیادی از رزومه‌های که من می‌گیرم بخش سوم رو نداره یا به شکل ناقص داره. مهارت و توانایی یعنی زبان‌های خارجی و سطح شما، نرم‌افزارهایی و متدولوژی‌هایی که بهشون اشراف دارید و هر چیز دیگری که میشه اون‌ها رو مهارت، توانایی یا قابلیت توصیف کرد.
  2. زبان: اگر تو صنعت آی‌تی دنبال کار می‌گردید، بعید نیست که سازمانی که برای استخدام در اون اقدام کردید مدیر یا مدیرانی خارجی داشته باشه که بخوان رزومه‌ی شما رو بررسی کنند. پس حتما رزومه‌تون رو دوزبانه ارسال کنید. ممکنه سازمان درخواست نکرده باشه، با این‌حال ارسال به دو زبان ضرری نداره. نکته‌ی کلیدی اینه که «حتما» رزومه‌ی فارسی‌تون رو هم بفرستید. اگر زبان‌تون خوب نیست از دوستی استفاده کنید که زحمت ترجمه رو بکشه، همینطور می‌تونید از جایی مثل پونیشا کمک بگیرید. حتما مطمئن بشید که اغلاط فاحش در نگارش انگلیسی نداشته باشید، چون هم خیلی تابلوئه و هم ممکنه یخورده ناراحت‌کننده باشه. 
  3. صداقت: راستشو بگین! واقعا دلیلی نداره که تو بیان توانایی‌ها و تجربیات خودتون اغراق کنید. احتمال اینکه کارشناس HR سازمانی که رزومه‌تون رو براش فرستادید یا مدیر مستقیم احتمالی‌تون  بک‌گراند چک بکنه خیلی خیلی بالاست. صنعت خیلی بزرگ نیست و آدم‌ها همدیگه رو می‌شناسن. پس لطفا همون کارهایی رو که واقعا کردید، همون مهارت‌هایی که واقعا دارید و همون چیزهایی رو که واقعا می‌دونید توی رزومه‌تون بیارید. علاوه بر الزام به رعایت صداقت، اغراق هم نکنید. مثلا اگه یه سال با جایی به عنوان کارشناس بازاریابی همکاری داشتید، یجوری توضیح ندید که انگار بیزینس رو به تنهایی زیر و زبر کردید 🙂
  4. به‌روز: رزومه‌تون رو همیشه آپدیت نگه دارید. بدترین کار اینه که رزومه‌ی قدیمی‌تون رو بفرستید و در توضیح ایمیل یا تلفنی بگید که مثلا یه سال آپدیت نکردید! اون آدمی که روزمه‌ها رو مرتب می‌کنه، همزمان داره حداقل ۱۰ تا رزومه‌ی دیگه رو هم می‌خونه و بالا پایین می‌کنه. پس توقع بی‌جاییه که انتظار داشته باشید اون آدم،‌ مشخصات ضمنی شما رو یادش بمونه. 
  5. جزئیات: غلط املایی و انشایی، فونت نامناسب، به هم ریختگی فرم و هرچیز به ظاهر جزئی دیگه، واقعا اعصاب آدم رو به هم می‌ریزه و رغبت ارزیاب رو برای بررسی دقیق‌تر رزومه از بین می‌بره. به منِ ارزیاب نشون بدید که پیدا کردن شغل، و توئمان کار کردن تو شرکت من براتون مهم و جذابه. چطور میتونید اینکارو بکنید؟‌ به جزئیات دقت کنید. یخورده وقت بگذارید که رزومه‌ی تر و تمیزی داشته باشید. واقعا کار ساده‌ایه و حتی می‌تونید از ده‌ها نمونه‌ی آماده‌ی رایگان استفاده کنید. لینکدین خروجی استاندارد وتمیزی برای نسخه‌ی انگلیسی و جاب‌اینجا برای نسخه‌ی فارسی میده. هرچند پیشنهاد من نیست، ولی از یه فایل ورد به هم ریخته بهتره.
  6. پی‌دی‌اف: شاید خیلی طبیعی به نظر برسه که رزومه‌تون رو «باید» با فرمت PDF بفرستید، ولی واقعا نزدیک به ۴۰ درصد رزومه‌هایی که حداقل به دست من می‌رسه فایل ورد،‌ عکس یا پاورپوینه! یخورده شاید خودخواهانه باشه، اما من حتی این قبیل رزومه‌ها رو باز هم نمی‌کنم! تجربه ثابت کرده کسی که برای پیدا کردن شغل اینقدر اهمیت قائل نشده که یه فایل مرتب و استاندارد درست کنه،‌ احتمالا همکار خوبی هم از آب در نمیاد.
  7. اختصار: برای معرفی موقعیت شعلی، پوزیشن، نام شرکت و بازه‌ی کار شما در اون شرکت کفایت می‌کنه. نهایتا می‌تونید در نیم پاراگراف، کلیاتی از کاری که انجام دادید رو بنویسید. هرچیزی بیشتر از این، نه تنها خونده نمیشه که اگرم بشه به درد ارزیاب نمی‌خوره. من شخصا با رزومه‌های بالای ۲ صفحه مشکل دارم. لازم نیست دوره‌ی کارآموزی‌ای که تو سن ۱۸ سالگی طی کردید و رو تو رزومه‌ای که برای پوزیشن مدیر مارکتینگ ارسال می‌کنید بیارید (به نظرم من) همینطور لازم نیست که لینک تک تک مقالاتی که نوشتید، تک تک ایونت‌هایی که شرکت کردید و ورزش‌هایی که دوست دارید رو به ارزیاب بگید 🙂 همینطور اگر کاری خارج از حوزه‌ی درخواست شغل‌‌تون انجام دادید هم پیش خودتون محفوظ نگه دارید. برای منِ ارزیاب، در اکثر کیس‌ها توالی و مسیر شغلی‌ مرتبط به کار درخواستی‌تون اهمیت داره و نه چیزی دیگر. باور کنید اینکه شما ۲۰ جای مختلف کار کردید، پوینت مثبتی محسوب نمیشه 🙂

مواردی که در بالا عنوان شد، شاخص‌ترین چیزهایی بود که من خواسته یا ناخواسته بهشون توجه می‌کنم. پیشنهادم این هست که قبل از ارسال رزومه‌تون به شرکت مورد نظر، از یه دوست یخورده حرفه‌ای تر مستقیما فیدبک بگیرید.

اگر شما هم درگیر استخدام هستید و نکته‌ای رو در این بین نکات خالی دیدید، بهم بگید.

Total
0
Shares
۴ بازخورد
  1. سلام آقای میلاد اسلامی زاد. مرسی مطالبتون عالی و به روز و مفید بود. من خودم ۵ ساله کارمو تو یه هتل یک ستاره تو ارومیه به نام هتل ایران پارک شروع کردم و کار فرانت آفیس یا پذیرش و رزرواسیون با منه . خودم دیگه موقع شه برم به جاهای بالاتر و بهتره و به نظرم کارم تو این هتل تموم شده . مرسی از شما که راهنمائی کردین و خیلی مفید بود .فعلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نوشته‌های مرتبط
Total
0
Share