پادکست هنرستان |‌ اپیزود دو | وقتی درباره هنر حرف می‌زنیم، از چه صحبت می‌کنیم؟

دومین قسمت از پادکست هنرستان، کمی‌ دیرتر از اون‌چه که فکر می‌کردم و وعده داده بودم، آماده و منتشر شد. هنوز تخمین درستی از زمان لازم برای تدوین متن هر اپیزود و همینطور، مدت زمانی که برای رکورد و ادیت و غیره هست ندارم. اما از این پس، سعی می‌کنم که هر دو هفته یکبار، شنبه‌ها، قسمت تازه رو بارگزاری کنم.

وقتی درباره هنر حرف می‌زنیم

بر خلاف روال مرسومی که [متاسفانه] در بین پادکست‌ها رواج پیدا کرده، من ترجیح میدم که برخودی فست‌فودی و خلاصه‌محورانه به موضوعاتی که در هنرستان دنبال می‌کنم، نداشته باشم. من عمیقا معتقدم، کتاب‌ها و پادکست‌ها و مقاله‌هایی که مفاهیم کلی و کلان رو خلاصه می‌کنند، نه تنها چیز زیادی به مخاطب اضافه نمی‌کنند که بدتر، توهم آگاهی و «دانستن» رو به اون القا می‌کنند. می‌فهمم که مخاطبِ امروز، طرفدار و پیگیر محتواهای خلاصه، ساده و کوتاه شده‌ست و مطلعم که چقدر تولید محتوایی که کمی مخاطب را به چالشِ فکری ببره، سخت و دشواره. ابدا هم مدعی این نیستم که هنرستان -در همین عمر کوتاهش- تونسته اینکار رو بکنه. اما، همونطور که در اپیزود قبل هم متذکر شدم،‌ هنرستان رو «خودبسنده» توصیف نکردم و تاکید دارم که مخاطب می‌تونه «و می‌بایست»، سرنخ‌ها رو خودش -و از منابعی جامع‌تر- دنبال کنه.

با این مقدمه، در قسمت دوم از هنرستان به سراغ چالشی رفتم که با وجود عمر زیادش، کماکان تازه‌ست و نقل محافل: هنر چیست؟

ما میل عمیق و گاها عجیبی به «تعریف» داریم و دلمون می‌خواد هر ماهیت و مفهومی رو در یکی-دو خط خلاصه، تجمیع کنیم. در برخی از موضوعات البته، این میل قابل تامینه و در برخی نه. هنر، در دسته‌ی دوم جای می‌گیره.

در این قسمت، اول سعی کردم که توضیح مبسوطی حولِ چراییِ تعریف‌ناپذیری هنر ارائه کنم و در ادامه، آهسته و با احتیاط، شاکله‌ها و زیرمفاهیمی رو توصیف کردم که به نوعی، تشکیل‌دهنده‌ و از اجزای احتمالی هنر هستند. حالا، چرا احتمالی؟ چون حتی بر سر اینکه هنر از چه مولفه‌هایی تشکیل شده هم، اتقاق نظری وجود نداره.

در ادامه‌ی تعریفِ فهرست‌وار اجزا، کمی از نقش مخاطب و شیوه‌ی دریافت و ادراک هنری حرف زدم و چند مثال موسیقایی و بصری رو با هم بررسی کردیم. اثری از محمدرضا شجریان و آثاری از جکسون پولاک و رزا بهنور، به من کمک کردند که بتونم منظورم رو از توصیفات مختلف بهتر شرح بدم. بنا دارم در قسمت‌های بعدی هم، مثال‌هایی متنوع‌‌تر رو در کار لحاظ کنم و از حوزه‌های نقاشی، تئاتر، مجسمه‌سازی و غیر در تبیین بخش‌های مختلف استفاده کنم. لطفا، اینستاگرام هنرستان رو دنبال کنید که بتونید، مثال‌های بصری هر بخش رو ببینید.

هنرستان رو از کجا دنبال کنیم؟

هنرستان روی اکثر پادکچرها قابل دریافته. در ادامه، فهرستی از پُرمخاطب‌ترین پادکچرهای موجود هست که با کلیک روی هرکدوم می‌تونید هنرستان رو در اون‌ها دنبال کنید.

مثل قبل، منتظر دریافت بازخوردهای شما هستم. ایمیل salam@hcast.ir  عموما بهترین راهه. اما کامنت‌های اینجا و کست‌باکس رو هم چک و در صورت لزوم پاسخ می‌دم.

Total
0
Shares
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Total
0
Share