چگونه شغل پیدا کنیم؟ – تجربه‌نگاری‌هایی در باب استخدام (۳)

تو دو مطلب قبلی (+ و +) درباره‌ی اینکه چطوری رزومه بنویسیم و طی جلسه‌ی مصاحبه، چی بگیم و چی نه حرف زدم. اگر اون دو مطلب رو نخوندید، حتما بخونید. چون هم این مطلب در ادامه‌ی اون دو مورد هست و هم نکاتی رو در مطلب اول آوردم که باید بهش توجه کنید.

بعد از منتشر کردن این دو مطلب، دو-سه نفر بهم گفتن که گیر اصلی ما این نیست که رزومه‌مون رو چطوری بنویسیم یا اینکه تو جلسه‌ی مصاحبه چی بگیم، مشکل اصلی‌مون اینه که اصلا نمی‌تونیم آفری پیدا کنیم!

من راستش احتمالا بهترین آدمی نیستم که بتونیم در این مورد خاص کمک کنم، اما می‌تونم تجربه‌ی سال‌های دور خودم بعلاوه‌ی تجربه‌ی همکارهایی که مساله‌ی مشابهی داشتند رو نقل کنم. تجربه‌هایی که عموما موفق بوده و البته، بعضا هم ناموفق. اگر احیانا شما در این موقعیت قرار داشتید و راهی جز اون‌چه که در این مطلب آوردم رو آزمودید و جواب مثبت گرفتید، لطفا بهم اطلاع بدید که به مطلب اضافه کنم.

نداشتن پیشنهاد/موقعیت شغلی، بسته به اینکه شما در کدوم از از گروه‌های زیر قرار می‌گیرید، مسیر متفاوتی رو پیش روی شما باز می‌کنه که به قدر سوادم سعی می‌کنم برای هرکدوم راه‌حل/پیشنهاد هایی رو عرض کنم:

  • شخصی بدون  سابقه کار
  • شخصی با سابقه کار کم و متوسط
  • شخصی با سابقه کار بالا

من سابقه کار ندارم

پیش‌فرض من این هست که شما تا حالا سابقه‌ی شغلی نداشتید، اما در رشته یا حوزه‌ای دارای مهارت حداقلی هستید. اگر اینطور نیست، احتملا خوندن این مطلب خیلی به دردتون نمی‌خوره.

  1. کارآموزی: خیلی از شرکت‌ها دنبال کارآموز می‌گردن. تو دوران کارآموزی، حقوق دریافت نمی‌کنید و کنار یه تیم واقعی، کار واقعی انجام میدید. دوره‌ی کارآموزی ممکنه بین ۳ ماه تا ۶ ماه باشه. اگر این دوره رو درست طی کنید و بتونید مهارت لازم رو در اجرا پیدا کنید، اصلا بعید نیست که همون شرکت شما رو استخدام کنه.
  2. کار داوطلبانه: یه عالمه کنفرانس و رویداد مختلف هست که می‌تونید خودتون رو به برگزارکننده‌هاش معرفی کنید و در کنار اون تیم به برگزاری کمک کنید. علاوه بر اون، می‌تونید مهارت و تخصص‌تون رو به موسسات خیریه یا مردم نهاد ارائه کنید. اینطوری هم کار خیر کردید و هم یکی-دو بند به رزومه‌ی کاری‌تون اضافه شده.
  3. نمونه کار: توی بعضی از رشته‌ها، مثل برنامه‌نویسی و گرافیک، می‌تونید با انجام کار مجانی برای بقیه رزومه‌تون رو تکمیل کنید. مثلا می‌تونید یه لوگوی مجانی برای جایی طراحی کنید یا یه قالب سایت آماده کنید. پونیشا جای خوبیه که بتونید رزومه‌تون رو پر و پیمون کنید. پونیشا، نویسش، پارس کردز و سایر سایت‌هایی که برای فریلنسرها طراحی شدند، برای پیدا کردن موقعیت‌های این‌چنینی گزینه‌ی خوبیه.
  4. کار عمومی: نمی‌دونم اسم این بخش رو چی میشه گذاشت. اگر طراح هستید، می‌تونید بنا به مناسب‌های مختلف پوستر یا آرت ورک طراحی کنید و با امضای خودتون منتشرش کنید. اگر برنامه نویس هستید، اکستنشن‌های بدردبخور برای کروم بنویسید، و یا «خلق» هر محصول/خدمت دیگه‌ای که آدم‌های بتونن ازش استفاه کنن. فایده‌ش چیه؟ هم یه رزومه ساختید و هم برند شخصی‌تون رو بزرگتر کردید.
  5. درخواست کمک: دو هفته پیش یه دوستی رو تویتر به من دایرکت داد که من تو حوزه‌ی بازاریابی دیجیتال فلان کارها رو کردم و این قابلیت‌ها رو دارم. جایی برام کار سراغ داری؟ ازش خواستم که ۵شنبه‌ بیاد DMConf و اونجا به مدیر دیجیتال یه شرکتی معرفی‌ش کردم و اون رفیق‌مون الان یه هفته‌ست که مشغول به تجربه کردن اولین شغلشه. این یکی از ده‌ها تجربه‌ی این‌چنینی منه و خیلی از آدم‌های خفن‌تر از من، ده‌ها برابر بیشتر اینکارو کردن. خجالت نکشید و درخواست کمک کنید. تویتر و لینکدین، جای درستی برای اینکاره و به فکر می‌کنم اگر حرفی برای گفتن داشته باشید، حتما موفق میشید.

من جای شما باشم، بیکار نمی‌شینم و همه‌ی موارد بالا رو با هم شروع می‌کنم. بهتون قول می‌دم که اگر تبحر کافی داشته باشید، تو کمتر از یک ماه می‌تونید برای خودتون شغلی دست‌وپا کنید. در تمام این مدت به چند نکته توجه داشته باشید:

  • منطقی باشید: توقع حقوق چندمیلیونی در بدو کار رو بگذارید کنار. احتمالا حقوق پیشنهادی به شما، کف وزارت کار خواهد بود. شغل رو بگیرید، روش تمرکز کنید و بعد از چند ماه درخواست حقوق بیشتر کنید.
  • تلاش کنید:‌ شرکت‌ها دنبال سود هستند و اگر شما در رسیدن به این مقصود مفید باشید، قدرتون رو خواهند دونست. برای مفید بود، باید تلاش کرد. تلاش کردن یعنی یادگیری مستمر و نمود دادن این یادگیری در کار و خلق خروجی.
  • فروتن باشید: به عنوان یک تازه‌کار، مهمترین چیزی که بهش نیاز دارید تجربه‌ست. بخشی از تجربه، از محل تعامل با آدم‌های دیگه به دست میاد. فروتنانه از کمک و تجربه‌ی بقیه بهره بگیرید، با آدم‌ها دوست باشید و حرف‌هاشون رو بشنوید. مهارت‌های ارتباطی‌تون رو تقویت کنید و کاری کنید بقیه دوست‌تون داشته باشن.

من سابقه کار کمی دارم

اگر در مرحله‌ی قبلی هستید یا اون رو پشت سر گذاشتید، احتمالا با هدف درآمد بیشتر یا رشد شغلی می‌خواید که محل کارتون رو عوض کنید. شما احتمالا یکی-دو تجربه‌ی موفق کاری دارید و فکر می‌کنید که می‌تونید در پوزیشنی بالاتر، یا شرکتی بزرگتر، با با حقوقی بیشتر به کار ادامه بدید. 

  1. رشد کنید: پیش از هر اقدامی، باید مطمئن باشید که برای رشد شغلی آماده هستید یا نه. چرا باید یه شرکت جدید به شما پول بیشتر یا پوزیشن بهتری بده؟ آیا به قدر کافی تجربه جمع کردید؟ آیا مهارت‌هایی که دارید از سطح شغل فعلی‌تون بالاتره؟ آیا تلاشی برای رشد در محل کار فعلی‌تون کردید؟ آیا مطمئنید که تصمیم‌تون واقع بینانه‌ست؟ به نظر من، حداقل بازه‌ی زمانی‌ای که برای فهمیدن این موضوع لازمه، شش ماهه (در حالیکه تقریبا همه معتقدند که زیر یک سال نباید جابه‌جا شد) اگر بعد از دو-سه ماه دل‌تون خواست که جابه‌جا بشید و پول بیشتری به جیب بزنید، حدس می‌زنم که تصمیم‌تون خیلی منطقی نیست.
  2. رزومه بفرستید: سایت‌های مثل جاب‌اینجا و ایران تلنت، پر از آگهی‌های استخدام برای شغل‌های مختلف در سطوح متفاوته. برای آفرهایی که براتون جذابه و به سطح و مهارت‌تون نزدیکه، اپلای کنید. این مهمترین کاریه که می‌تونید بکنید.
  3. درخواست کمک: آدم‌های حرفه‌ای تر در حوزه‌ی کاری‌تون رو روی سوشال (تویتر و لینکدین) پیدا کنید و ازشون بخواین که شما رو به جاهایی که می‌شناسن معرفی کنند. اونا به شما الزاما لطف نمی‌کنند، ممکنه واقعا در به در دنبال نیرویی مثل شما باشن!
  4. اعلام کنید: ممکنه خیلی‌ها با من مخالف باشن، اما به نظر من اینکه فردی روی سوشالش بنویسه که دنبال موقعیت شغلی بهتر می‌گرده اصلا عیبی نداره. توییت کنید و از بقیه بخواین که ری‌توییت کنن. روی لینکدین‌تون بنویسید و از بقیه بخواین که دست به دست کنند. 
  5. شبکه بسازید: قبلا هم گفتم که بخش مهمی از پیشنهادهای شغلی بین شبکه‌های دوستی رد و بدل می‌شه. جایگاه شما توی این شبکه‌/شبکه‌ها کجاست؟ اگر شما حداقل ۱۰ نفر از صنعت خودتون رو نمی‌شناسید، یعنی اینکه درست نتورک نساختید. شبکه‌های اجتماعی و رویدادهای مرتبط، جاهای مناسبی برای خلق و توسعه‌ی شبکه‌ی حرفه‌ای تون می‌تونه باشه.

بر خلاق موقعیت اول، در این موقعیت  پیشنهادم این هست که آهسته و به نوبت موارد بالا رو طی کنید و توئمان به نکات زیر هم توجه داشته باشید:

  • عجله نکنید: اگر الان جایی مشغول به کار هستید، بی‌گدار به آب نزنید. با احتیاط و صبر برای جابه‌جایی تصمیم بگیرید.
  • بررسی کنید: کمی درباره‌ی job career مطالعه کنید. مطمئن باشید که شغل تازه‌ای که دنبالش هستید در مسیر مسیر شغلی‌تون هست یا نه.
  • مشورت کنید:‌ من خودم «مشورت نکن ترین» آدمی هستم که می‌شناسم! ولی شما مثل من نباشید و برای مسائل این‌چنینی که می‌تونه تو مسیر شغلی ده سال آینده‌تون تاثیر بگذاره، از آدم‌های خبره و مجرب‌تری که می‌شناسید مشورت بگیرید.
  • نترسید: و در نهایت، از تغییر و جابه‌جایی هراسی نداشته باشید. اگر درست قدم بردارید، احتمال بیکار موندتون خیلی کمه. در زمان درست، تصمیم درست رو بگیرید و یک قدم به سمت آینده‌ی ایده‌آل‌تون بردارید

من سابقه‌ی زیادی دارم

اگر حداقل بین ۷-۱۰ سال سابقه‌ی کار دارید، خیلی کارتون سخت‌تر از دو موقعیت بالاست! احتمالا توی صنعت تا حدود زیادی شناخت شده هستید، موقعیت‌های شغلی‌ای که متناسب با سطح مورد انتظار شما باشه کمتره و بین اون‌ها، هرجایی توانایی تامین هزینه‌های مورد نظرتون رو نداره. پس احتیاط و توئمان صبر بیشتری برای جابه‌جایی نیاز دارید.

Total
0
Shares
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نوشته‌های مرتبط
Total
0
Share