استارت‌آپ، استارت‌آپ ویکند

۱- استارت‌آپ

راه‌اندازی کسب و کار، همیشه و برای همه جذاب بوده و هست. حتی آدم‌هایی که از قدرت ریسک بالایی برخوردار نیستند و مایلند سمت مشاغل معمولی و با ضریب اطمینان بالاتری دربرابر شکست برن هم، ایده‌هایی برای کار مستقل دارند. در حوزه‌ی وب این مساله خیلی پررنگ‌تره و افراد، تمایل و رغبت خیلی بیشتری برای سرمایه‌گذاری و ایجاد کسب و کار جدید از خودشون نشون میدن، چون‌‌که به نسبت سایر فضاهای تجاری به سرمایه‌ی کمتری نیازداره و از توسعه پذیری به مراتب بالاتری برخوردار هست..

مفهموم استارت‌اپ، هرچند عمرش از اینترنت بیشتره، ولی با رشدِ اون، همه‌گیر و مطرح شد. کمی که به دور و بر خودمون نگاه بکنیم و به برندهای مشهور تکنولوژی و آی‌تی دقیق بشیم، می‌بینیم که بسیاری از اونها ( تقریبا همشون ) از محیط های خونگی و با بودجه‌های بسیار پایین شروع کردند. گوگل، اپل، مایکروسافت و بسیاری دیگه در این گروه قرار دارند که الان همگی جزء بزرگترین برندهای دنیا محسوب میشن.

۲- استارت‌آپ ؟

همونطور که گفتم، راه‌اندازی استارت‌آپ برای همه جذابه و خصوصا توی فضای وب تب و تاب بیشتری داره. اما درصد استارت‌اپ‌های موفق نسبت به ناموفق، خیلی کمه. به نظر من شاید ضریبی در حد یک به هزار یا حتی دورتر داشته باشه. تعریف من از موفقیت البته، رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب موسس هست و نه موقعیتی که من و شمای مخاطب ازش می‌بینیم. به عنوان کسی که روی چند استارت‌اپ کار کردم، در حال حاضر فعالم و تجربه‌ی چندین موفقیت و شکست رو در این زمینه دارم، میخوام بگم که اصلی ترین عامل در موفقیت یا عدم موفقیت یک پروژه، تجربه هست. منکر دانش و مهارت و سرمایه نیستم، که اینها تماما ابزارهای لازم و حیاتی برای راه‌اندازی یک کسب و کار جدید هستند و بدون داشتن هرکدوم از اونها، عملا راه بجایی نخواهید برد. ولی اگر بنا به اولویت بندی داشته باشیم، حتم به یقین تجربه جایگاه بالاتری نسبت به ابزارهای فوق داره.
به تعریف من تجربه، مجموعه‌ی دانسته‌هایی هست که به شما کمک میکنه چطور از ابزارهای موجود به بهترین نحو استفاه بکنید و مهمتر اینکه، چطور در مواجهه با پیشآمدهای غیر منتظره تصمیم منطقی و بدور از احساس بگیرید.
متاستفانه تجربه کردن، خریدنی یا خوندنی نیست. تجربه، با مواجهه و درگیری به دست میاد و معمولا هم بدست آوردنش هزینه‌ی زیادی داره. میخوام یک گام جلوتر برم و بگم که تجربه، حتی قابل انتقال هم نیست و در صرفا در واحدی که تولید میشه، کاربرد خواهد داشت. اما میشه تجربه‌ها رو دید و سعی کرد که یاد گرفت.

۳- استارت‌آپ ویکند

اینکه استارت‌اپ ویکند چه هست و چه نیست، قبلا به کرات توضیح داده شده و به نظرم ،پست وبلاگ مسعود بهترین متنی هست که شما رو با چند و چونش آشنا می‌کنه.

استارت آپ ویکند یک نهاد غیر انتفاعی است که در سال ۲۰۰۷ توسط Danny Newman ، Stan James ، David Cohen و Joe Scharf راه اندازی شده است. در واقع برنامه Startup Weekend برگزاری یک رویداد آموزشی در آخر هفته است؟! یعنی شما ۵۴ ساعت (مثلا از چهارشنبه ظهر تا جمعه عصر) در این رویداد شرکت می کنید تا با روش های راه اندازی یک استارت آپ آشنا بشین و به صورت عملی یک استارت آپ را در این مدت راه اندازی کنید.

ادامه، اینجا

فرض رو بر این می‌گذارم که مطلب بالا رو خوندید و الان می‌دونید که قرار هست در این رویداد جه اتفاقی بیافته و احیانا چه چیزهایی به دست بیارید. با این اوصاف، من شخصا فواید این رویداد رو در دو چیز خلاصه می‌کنم و معتقدم که مخاطب این برنامه اگر بتونه به یکی از این موارد دست پیدا بکنه، باید خیلی خوشحال و راضی باشه.

۱- تجربه: قرار به تولید محصول یا سرویس نیست، حتی احتمال داره با وجود مشاور و مربی‌های برنامه، باز هم کارهایی که انجام میشن خیلی درست و اصولی نباشه و در نهایت، حاصل مطلوبی کسب نشه. این احتمال هم وجود داره که ایده‌‌ی شما که فکر می‌کنید خیلی عالی هست و بازار فوق العاده ای میتونه داشته باشه، در مقابل ایده‌ی سایرین خیلی جالب به نظر نیاد و حتی نظرتون هم دربارش تغییر بکنه. نکته دقیقا همینجاست : تجربه. اینکه بفهمید بقیه به چه چیزهای فکر می‌کنند، چطور کار می‌کنند، کدوم روش درسته، کدوم روش برای شما بهتر جواب میده و… چیزهای کمی نیست و واقعا ساده به دست نمیاد.

۲- شبکه: اگر مصر به راه‌اندازی کسب و کار خودتون هستید، ناگزیرید با آدم های دیگه تعامل داشته باشید و ارتباطاتتون رو تقویت کنید. هرچقدر شبکه‌ی دوستان و آشنایان شما بزرگتر و در برگیرنده‌ی آدم‌های بزرگتر و ممتاز تر باشه، مسیرِ بروز و تعالی کسب و کارتون هم هموارتر خواهد بود. (درباره‌ی شبکه و شبکه سازی در آینده مفصل صحبت می‌کنم )

۴- استارت‌آپ ویکند تهران

دوستانمون در خاورزمین، مجری این رویداد در ایران هستند و من هم (باافتخار) به عنوان عضو کوچیکی در کنارشون هستم. از نزدیک شاهد پیگیری های دقیق و برنامه‌ریزی های اصولی گروه هستم و یقین دارم که نتیجه‌ی کار، ایده‌آل و در حد انتظار خواهد بود.

۵- بعد از استارت‌آپ ویکند تهران

اگر بخوام صادق باشم، باید بگم که خیلی بعید می‌دونم ایده‌هایی که توی استارت‌اپ ویکند اجرا میشن، به محصول یا سرویس نهایی تبدیل بشن. در واقع، هدف اصلی این رویداد هم این نیست که شما بیای و ایده و پروژه‌ی خودت رو ایجاد بکنی. من حتی فکر می‌کنم که درصد بالایی از کسانیکه توی این برنامه شرکت می‌کنند، از ایده‌ی خودشون رو برگردونند و به ایده‌های جدید فکر کنند. به عبارت کلی، خیلی به این فکر نکنید که استارت‌اپ ویکند، یک مرحله از اجرای پروژه‌ی شما باشه. صرفا به تجربه کردن فکر کنید، و اینکه میتونید از این فضا و پتانسیل برای یادگرفتن چیزهایی که توی هیچ کتاب و مقاله‌ای مستند نشده استفاده کنید. حتی این امکان هم وجود داره که افراد مکمل خودتون رو پیدا کنید و بعد از این برنامه، پروژه‌ی واقعی خودتون رو با یک تیم واقعی و کاربلد شروع کنید.

استارت‌اپ ویکند رو من نمیخوام یک رویداد آموشی معرفی کنم و نظرم به محلی برای کشف و تجربه کردن نزدیک‌تره. اگر اهلش باشید ( که تمام کسانیکه توی این رویدار حاضرند، هستند ) کلی اتفاق خوب در انتظارتون خواهد بود که سر وصداش، یقینا بعد از این برنامه در خواهد اومد.

Total
0
Shares
۳ بازخورد
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نوشته‌های مرتبط
Total
0
Share