درباره‌ی تئاتر ۱۰۰٪

مدتی بود که تئاتر خوب ندیده بودم که بخاطرش از خودم ناراحتم. اصلا یکی از دلایلی که پیشنهاد رو راه انداختم، همین بود که دلیلی برای بیشتر تئاتر دیدن داشته باشم. به همین قاعده، درستش این بود که اگر بخوام نمایشی معرفی کنم اونور درباره‌ش بنویسم، اما از اون‌جایی که کمتر از پنج روز دیگه از اجرای این تئاتر باقی مونده، گفتم همین‌جا ترتیب‌شو بدم :‌ )

یکی از معیارهای من برای اینکه بفهمم تئاتری خوب بوده یا نه، اینه که آیا بعد از تماشا اینقدری ذهنم رو درگیر کرده که بخوام درباره‌ش حرف بزنم یا نه؟ و همین پست مبین این نکته‌ست که از نظر من ۱۰۰٪ تئاتر خوب و قابل اعتناییه.

دلم نمی‌خواد قصه رو اسپویل کنم که اگر برای دیدن تهییج شدید، شما هم مثل ما از مواجهه با یک نمایش بکر مستقیض بشید. لذا بدون نگرانی، باقی مطلب رو بخونید.

صددرصد، یک نمایش در نمایشه، در واقع شما تئاتری رو می‌بینید که خودش یک تئاتره. نمایشی کم‌پرسناژ (دو نفره) که جذابیت و گیرایی قصه موجب میشه که در صحنه، احساس خلاء نکنید و همه‌چیز کافی به نظر برسه. بار اصلی جذابیت نمایش، حقیقتا به دوش متنه و خبری از کارگردانی عجیب‌وغریب و فریبنده نیست. در واقع، به نظرم کارگردان (به درستی) متوجه شده که متن به قدر کفایت جذابیت داره و تلاشی بی‌ثمر برای افزایش این جذابیت به خرج نداده. من متن اصلی یا ترجمه شده رو نخوندم، اما به نظر می‌رسه (که اگر ببینید، متوجه می‌شید از کجا!) که کارگردان اجرایی عینا مطابق با خواست نویسنده رو ترتیب داده. به نظر این بنده‌ی حقیر، مرتضی اسماعیل کاشی برای کارگردانی اثر نمره‌ی خوبی از کلیت اجرا می‌گیره و با درک درست و پرداخت اصولی متن، یک اجرای بی‌نقص رو با ریتمی تند و پر کشش به مخاطب پیشکش می‌کنه.

ستاره پسیانی، چیزی متفاوت یا بیشتر از سایر ستاره پسیانی‌هایی که در نمایش‌های دیگه دیدید نیست. اگر تئاتر «نمی‌تونیم راجع بهش حرف بزنیم» رو دیده باشید، بازی ستاره در این نمایش شما رو به شدت یا بازی نگار جواهریان در اون نمایش خواهند انداخت. اما در مورد هوتن شکیبا، قضیه کمی بدتره و به گواه بازی‌های خوب پیشین، انتظار بیشتری در این نقش میشد ازش داشت. دو-سه جای مهم و حیاتی کار، ریتم اجرا رو به هم ریخت و به نظر نمی‌رسید که تصادفی یا ناخواسته بوده باشه. به طور کلی، انتظار بازی‌هایی شاخص و ماندگار نداشته باشید.

بدترین قسمت کار اما، موسیقی متن بود. این‌قدر بی‌ربط و ناهماهنگ که گاهی باید تلاش کنی که انکارش کنی! نمی‌دونم این موسیقی تولید شده یا انتخاب، که در هر صورت راه رو به اشتباه طی کردند!

اما به طور کلی، تماشای این تئاتر رو موکدا بهتون پیشنهاد می‌کنم و مطمئنم که پشیمون نمیشید. تجربه‌ی خاصی بهتون میده و با یک جمع‌بندی عجیب و بی‌نظیر، شب‌تون رو می‌سازه. اگر زود بجنبید، می‌تونید بلیت رو از تیک۸ بخرید

Total
0
Shares
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نوشته‌های مرتبط
Total
0
Share